Toisella kuvistunnilla tutustuimme lapsen kuvalliseen kehitykseen Viktor Lowenfeldin teorian kautta. Tunnilla teimme seuraavat muistiinpanot:
Lapsen kuvallinen kehitys
Miten me opimme piirtämään?
1. "Jäljen ilo"
0-3-vuotiaat
Tässä vaiheessa lapset rakastavat tehdä "sotkuja"
Piirrokset eivät esitä mitään. Riittää että saa tehtyä jäljen paperille
Tämän ikäiset lapsen piirtävät kaikkialle: paperille, lattiaan, seinään...
2. "Skeemat eli kaavat"
4-8-vuotiaat
Lapset ryhtyvät piirtämään tiettyjen kaavojen mukaan
Ihminen, talo, puu, maaviiva, aurinko nurkassa...
Lapset kertovat kuvilla tarinoita!
3. "Realismiin pyrkiminen"
9-16-vuotiaat
Nuoret piirtävät evenevissä määrin realistisia kuvia
Kuvista halutaan "oikean näköisiä"
Tässä vaiheessa piirtäminen jää useimmilta, koska havainnosta piirtäminen on vaikeaa ja vaatii harjoitusta
4. "Oma taiteilijuus"
16-vuotiaasta ylöspäin
Jos haluaa, voi tämänikäisenä ryhtyä etsimään omaa tyyliään
Jokaisella on nk."oma käsiala"
Viktor Lowenfeldin teoriaan voi tutustua kirjasta:
Lowenfeld, Viktor 1947. Creative and mental growth.
Nettisvu, josta löytyy hyvä tiivistys Lowenfeldin teoriasta:
http://www.learningdesign.com/Portfolio/DrawDev/kiddrawing.html#anchor2468272
No comments:
Post a Comment